torsdag 7 augusti 2014

Jag är en sten (I am a Rock)

En vinterdag
I ett mörk och kallt december;
Jag är ensam,
Stirra från mitt fönster på gatan nedan för
i en sakta svepning blir den täck av snö
Jag är en sten,
Jag är en ö

Jag har byggt en mur
En fästning stark och tålig,
Som ingen kan rubba
Jag har inga vänner; vänner skapar sorg
Livet utan vänner är min borg
Jag är en sten,
Jag är en ö

Aldrig kär
Men jag har hört de orden förut;
De slumrar i medvetande
Och varför störa dvalan av känslor som har dött
Om jag aldrig älskat, de aldrig skulle fötts
Jag är en sten,
Jag är en ö

Jag har en bok
med poesi som räddning
Jag är skyddad i min rustning,
Gömmer mig i där inne, oskadd i mitt sinne
Ingen rör mig och jag rör fan ingen
Jag är en sten,
Jag är en ö

Och en sten har inga känslor;
Och en ö gråter aldrig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar