torsdag 13 oktober 2016

Uppsnärd i det blå (Tangel up in blue)

Tidigt en morgon solen sken in
Låg i sängen slumra sött
Undrade om hon förändrat allt
om hennes hår än var rött
Hennes föräldrar sa vårt liv tillsammans
Säkert skulle bli tufft
De gilla inte hennes hemsydda dess  
Pappas bankbok var som luft
Och jag stod vid sidan av vägen
Regn föll på min sko
Drog vidare öster ut
Fått betala ett pris må ni tro
att utstå
Uppsnärjd i det blå


Hon var gift när vi först sågs
snart så var hon skild
Hjälpte henne ur en röra kanske
Men det blev lite vilt
Vi körde bilen så långt vi hann
Övergav´d i väst
Skildes åt en mörk kall natt
Ense att det var bäst
Hon vände sig för att se på mig
Iväg traskade jag
Hörde hon sa över min axel
"Vi möts igen en dag,
så bara gå på”
Uppsnärjd i det blå


Jag hade ett jobb i stora nordskog
Jobba som kock för en tid
Men jag gilla aldrig det så där
En dag låg yxan brevid
Så jag drog ner till New Orleans
Där jag råka bli anställd
Jag arbeta ett tag på en fiskebåt
Undvek att bli fälld  
Men hela tidn jag var ensam
Det förflutna skar i minnet
Jag såg en hel del kvinnor
Men hon var kvar i sinnet
och jag börja förstå
Uppsnärjd i det blå


Hon arbeta i en topless klubb
jag stanna vid dess bar
Tagen av henne figur
I rampljuset så klar
Senare när folket dratt hem
Jag skulle göra det samm
Hon stod där bakom  min stol
Sa " Åh Jimmy, vet jag ditt namn?"
Jag mumlade något under ett suck
Hon kände min oro   
Ja, det kändes lite osäkert  
När hon gick ner och knöt min sko
ja bara så
Uppsnärjd i det blå


Hon tände en låga på spisen
och erbjöd mig en bloss
"Jag trodde inte du skulle hälsa",
“har du svårt att komma loss"
hon öppnade en diktsamling
Och gav över den till mig
Skriven av en italiensk poet
Någon medeltidslakej  
Varje ord som stod var sant
Och lyste som glödande kol
Uthält på varje sida
Som om det hade nått slags mål:  
Det var vi två
Uppsnärjd i det blå


Jag bodde med dem på Montague Street
I källarn en trappa ner  
Det var musik på café var natt
Och revolution vart man ser
Sedan börja han med slavhandel
Och något inom han dog
Hon var tvungen att sälja allting
Sällan att hon log
Och till slut när botten föll ur
Jag fick bara stå på
Det enda jag kunde göra
Var att försöka att gå på
Som en fågel grå
Uppsnärjd i det blå


Så nu är jag tillbacks igen
Hon ska vara här nånstans
Alla människor vi brukat känna
Är som om de aldrig fanns
Vissa är matematiker
Någon är snickares fru
Vet inte hur allt börja
Jag vet inte hur livet ska se ut
Men jag är på väg igen
På jacket efter ännu en träff
Vi kanske kände det samma
Bara såg det på olika sätt
Det får väl gå
Uppsnärjd i det blå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar