måndag 28 december 2015

Dunderväg (Wonderwall)

Hade en del svårigheter med den här och jag har fått ta mig en del konstnärliga friheter. Titeln har jag medvetet översatt till Dunderväg istället för det mer naturliga Underväg, av den anledningen att jag ville undvika den tvetydighet som uppstår om man översätter den rakt av. Titeln, liksom metaforen i texten, är dessutom det mest svårtydda av texten. Förklaringen som jag fick av http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Wonderwall gjorde mig knappt visare, så jag beslöt att behålla metaforen som den var. Det som däremot fick mig att ta till de fegaste av trick, nämligen att uppfinna ett nytt ord, var ordet "Dundervägs" svårrimmade natur. Jag kom fram till ordet "släg" som någon form av förvrängning av slag d.v.s bös, skit, skräp. Ordet är dessutom inskjutet i en för kort versrad och kan med det också utelämnas, men enligt mig ändå fullt möjlig att sjunga, välj själva: rim eller de ursprungliga stavelserna(plus att du sliper sjunga "släg"). 

Vad mera är så hittade jag även på singularis av ruter: rut. I betydelsen att det finns ruter i någon. Alternativt skulle rut också kunna vara en förvrängning av rot d.v.s bana,kurs. Båda betydelserna passar bra i texten. Även fler konstigheter finns att fina i texten, men av det mindre slaget, tror jag.

Idag kommer bli den dag
Som du kommer evigt höra
Så långt borde du förstått
ändå vad du borde göra  
Jag tror inte att någon enda
Känner som jag gör för dig nu

Baktakt, ordet i vår trakt
Att elden i ditt bröst är slut
Rakt ut, men du hörde det förut
Och hela tiden haft din rut
Jag tror inte att någon enda
känner som jag gör för dig nu

Och den väg vi måste gå är krokig
Och den tid som tar oss fram är brokig  
Det finns många saker som jag vill
säga dig
Men jag vet inte hur

För älskling
Jag hoppas att du blir min frälsning
för trotts allt släg
Du är min dunderväg

Idag skulle bli den dag
Men du kommer inte att höra
Så långt borde du förstått
Ändå vad du int ska göra
Jag tror inte att någon enda
Känner som jag gör
För dig nu

Och den väg vi måste gå är krokig
Och den tid som tar oss fram är brokig  
Det finns många saker som jag vill
säga dig men jag vet inte hur

Jag sa älskling
Jag hoppas att du blir min frälsning
För trots allt släg
Du är min dunderväg

Jag sa älskling
jag hoppas att du blir min frälsning
För trots allt släg
Du är min dunderväg

Jag sa älskling
Jag hoppas att du blir min frälsning
Jag hoppas att du blir min frälsning
Jag hoppas att du blir min frälsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar