måndag 28 december 2015

50 sätt att lämna henne (50 ways to leav your lover)

Det blev problematiskt då jag inte kunde komma på en bra översättning på your lover. Alla alternativ som "Den du älskar", "Din älskade", "Din älskare" var alla för långa, i synnerhet då det föregående ordet "lämna" är tvåstavig tillskillnad från originalitets "leave" enstavigt. Tillslut kom jag fram till "henne", vilket ändå förde med sig en del problem. Dels får texten mer en klart gynofilisk vinkling vilket förstås inte gör så mycket då det är uppenbart med tanke på refrängen att låten är en uppmaning till män (dock avskriver jag alla homosexuella män med min tolkning). Men vad värre är, denna tolkning, gör att det blir svårare att förstå låtens inneboende ironi, att det är en kvinna som ger råd till till sin älskare hur han ska lämna henne. I min tolkning tycks "hon" som omnämns tidigt i versen, vara en annan än denna "henne" i slutet. Som om låten handlade om en kvinna som ger råd till en man hur han ska lämna sin Andra älskare, och en stor del av låtens poäng går förlorad. Mitt val av "henne" räddas dock i min mening av den sista versen då det framgår (hoppas jag) att hon och henne(rådgivaren och älskaren) är samma person. Vilket gör att det till och med kan vara en poäng med med misstolkningen som görs i början, så att poängen som går fram först i slutet blir lite av en punchline.


"Problemet är helt i huvudet”
sade hon till mig
"Svaret är enkelt om du
tänker dig
Jag vill hjälpa dig i din vilja
att säg nej
Det måste finnas femti sätt
att lämna henne”


Hon sa, "Det är verkligen inte min vana att va sånn
Dessutom, hoppas jag att min mening
Inte skadar nån
Men jag upprepar
Med risk för att vara trång
Det måste finnas femti sätt
att lämna henne
femti sätt att lämna henne "


Bara att hitta ett nytt fack, Jack
Gör en ny plan, Dan
Sök en ny koj, Roy
Och gör dig själv fri
Hoppa på en buss, Gus
försvinn med en vindpust
Bara dra med din bil, Lee
Och gör dig själv fri


Hon sa, "Det smärtar mig
Att det blitt så fel
Jag önskar att det fanns något som fick dig att bli hel
Jag sa, "Jag uppskattar det
Men berätta för alla del
Om de femti sätt? "


Hon sa, "Varför kan vi inte båda
sova på´t ikväll
Så kanske på morgonen
kan du se ljus igen "
Och vi kysstes
Och jag insåg att det kan bli bättre sen
Det måste finnas femtio sätt
Att lämna henne
Femtio sätt att lämna henne

Bara att hitta ett nytt fack, Jack
Gör en ny plan, Dan
Sök en ny koj, Roy
Bara gör dig själv fri
Hoppa på en buss, Gus
Ja försvinn med en vindpust
Bara dra med din bil, Lee
Och gör dig själv fri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar